jaaroverzicht 2020 | bonusmoeder

Vorig jaar sloot ik mijn jaaroverzicht af met dat ik het getal 2020 een mooi getal vond, ik had zin in het nieuwe jaar. Nu zo aan het einde van 2020 weten we allemaal dat het net ietsje anders is gelopen dan we allemaal voor mogelijk hadden gehouden.

2020 begon voor ons als een erg roerig jaar. Misschien kan je mijn oude blog nog herinneren over de kerst in 2019. En het zal mijn trouwe volgers niet ontgaan zijn dat we van 5 kinderen in ons gezin naar 4 kinderen zijn gegaan. Het internet vind ik niet de plek om hierover in detail te treden. Het internet vind ik wel een plek waar ik kan delen wat het met ons gedaan heeft, welke lessen we hieruit hebben geleerd. Ook vind ik het een plek om wel te mogen delen, omdat ik zeker weet dat het in meer samengestelde gezinnen speelt. En herkenning vinden bij elkaar werkt onwijs goed in een verwerkingsproces.

Het eerste wat ik erover kwijt wil is dat er in dit hoofdstuk van ons samengesteld gezin geen schuldigen zijn, het is een erg complexe situatie en iedereen heeft gedaan wat er binnen zijn bereik lag. Wel hebben we het echt moeten verwerken met elkaar. Niet alleen wij als volwassenen maar ook de kinderen. Er was van de ene op de andere dag een gat geslagen, een lege plek aan tafel, een bed wat niet meer beslapen wordt, speelgoed, kleding en spullen die nog bij ons liggen, mijn dochter die haar maatje mist.

Ineens zit je met vragen als: wat moet ik zeggen als iemand vraagt hoeveel kinderen we hebben?

Toch heb ik ook gemerkt dat je het kunt verwerken met elkaar! Veel praten, hulp zoeken, en samen besluiten hoe en wat het beste is in deze situatie. Het leven gaat door, de tijd gaat verder en de scherpe randjes gaan er van af. We hebben ons als gezin letterlijk opnieuw moeten resetten. Maar ik durf wel te zeggen dat dat aardig gelukt is.

Als er dingen gebeuren, besluiten worden genomen waar jij als bonusmoeder geen enkele controle over kunt uitoefenen is het enige waar je wel controle over hebt, jouw eigen reactie en jouw manier van omgaan.

Het staat voor mij als een paal boven water, hij mag dan wel niet meer in ons huis wonen, hij heeft voor altijd een plekje in mijn hart.

2020 was ook het jaar waarin ik voor het eerst in mijn leven werd opgenomen in het ziekenhuis. Met jawel, een blindedarm ontsteking. Het moment zal ik nooit meer vergeten, op een donderdag. Die donderdagmiddag is er de eerste persconferentie, die ik natuurlijk niet mee heb gekregen. Maar aan het bezoek te merken wat bij mijn mede-kamergenoten in de middag op visite kwam bracht die persconferentie wel wat onrust teweeg.

Die vrijdag mocht ik, nadat ik om half twaalf ' snachts geopereerd was, weer naar huis. En die zondag is de tweede persconferentie waarvan we allemaal weten dat sindsdien de wereld niet meer is zoals we hem altijd kenden.

Die week op het Franse eiland Ile de Ré voelde als 10 weken vakantie op een tropisch eiland!

Op één gebeurtenis kijk ik nog steeds met onwijs veel plezier en gevoel van geluk op terug. En dat is onze spontane actie om na een week te zijn weggespoeld op de Nederlandse campings ons boeltje in te pakken en in de nacht 1200 km door te rijden naar Frankrijk! We hebben het er nog over hier thuis. Die ene week op het Franse eiland Ile de Ré voelde als 10 weken vakantie op een tropisch eiland! Zo zie je maar, ik kan soms avonden puzzelen naar welke fantastische plekken we moeten gaan op vakantie. Maar die spontane actie heeft me ook geleerd om wat meer mee te gaan in het moment en dat daar onwijs veel energie uit te halen valt, voor mij dan ;-)!

Het deel van na de zomervakantie tot nu heeft voor ons in het teken gestaan van opstarten van dromen waarmaken. Ik starte direct na onze zomervakantie mijn studio in een oude melkfabriek, echt een te gekke locatie! Een droom die ik al heel wat jaren heb! En samen hebben we besloten om meer te gaan doen met onze liefde voor campers en bouwen en creëren. We doen het op ons eigen tempo en naast onze andere banen. Het geeft zoveel energie en je snapt dan ook wel wat ons doel is met 2021! Mijn streven en hoop is dat de camper in de mei-vakantie klaar is, dat we dan of in Nederland of heel misschien wel richting het buitenland kunnen. En dat hij daarna in de verhuur gaat en wij verder gaan bouwen aan onze plannen!

We gaan het jaar vanavond afsluiten en het nieuwe jaar in luiden (knallen zal niet gaan ;-)). Ik heb zin in 2021, ik heb zin in een jaar waarin we met elkaar bouwen aan onze droom, samen met de kinderen nog weer kunnen gaan genieten van tripjes met de camper, of dat nu dichtbij of ver weg is. Al heb ik van 2020 geleerd dat ik niet meer boek in Nederland voor de zomervakantie, als het even kan vertrekken wij naar het buitenland :-)!!

Ik wens jullie allemaal een goed uiteinde en wens je toe dat 2021 jou zal brengen waar je nu op hoopt!

Liefs,

Anneke