BONUSFAMILIE CAMPER REIZEN

In 3 dagen met de camper naar Provence Alpes Côte d’Azur met kinderen.

15 september 2019

Deze zomer zijn we met onze camper naar het zuiden van Frankrijk gereden. Dit keer kozen we ervoor om het iets anders aan te pakken dan onze vakantie vorig jaar. Die reis ging op de bonnefooi naar Kroatië en Istrië. Een blog daarover staat ook nog op de planning.

Wat we dit jaar anders deden was dat we twee campings van te voren hadden geboekt, beiden voor 5 dagen. Het gevoel van vrijheid is met kinderen enigszins beperkt, helemaal de manier waarop wij reizen, de kinderen slapen in tentjes naast de camper. En vijf kids is toch echt wat meer werk dan wanneer je met z’n tweeën bent. Maar ook het steeds in de camper zitten om weer verder te gaan vinden ze op deze leeftijd niet alles meer.

Het gevoel dat we een plek hebben waar we heen gaan, gaf juist meer rust in mijn hoofd dan niet weten of er plek is wanneer je met een wagen vol kinderen op een camping aankomt. Ook om de twee dagen verder reizen vond ik vorig jaar teveel, ik wilde nu juist de omgeving meer in me op kunnen nemen, dan het gevoel hebben om maar weer verder te moeten, omdat we nou eenmaal met een camper op reis zijn.

Wat we wel deden was de reis naar de eindbestemming rustig aan plannen. De eerste camping die geboekt was in het zuiden van Frankrijk hoefden we pas over drie dagen te zijn. Tijd genoeg dus om de route de soleil achter ons te laten en het Franse binnenland te verkennen!
We bereiden ons voor met de NKC camper app, dit is inmiddels een soort hobby van me geworden, avonden speuren via deze app naar leuke campings en google ernaast wat er in de omgeving te doen is. We vonden op de website frankrijkbinnendoor.nl een leuke uitgestippelde route om in 3 dagen naar het zuiden van Frankrijk te rijden. Precies de kant die wij op moesten. In google maps maakte ik een kaart met de punten zoals beschreven in deze route.

De eerste dag vertrokken we vroeg, want deze dag wilden wel kilometers maken via de saaie snelweg en uitkomen in de buurt van Dijon. Vanaf daar zouden we de volgende dag de snelweg verlaten en binnendoor verder gaan. We overnachten die nacht voor het eerst op een gratis camperplek! Geweldige plek, in een verlaten Frans dorpje, Lamarche sur-Saône, op een groot grasveld aan het water. Hoe een plek zonder voorzieningen ons beviel? Nou eigenlijk niet! We zijn er niet op uitgerust met 5 kids, vooral het toilet was enorm behelpen. Onze camper is niet uitgerust met een toiletruimte, we hebben gewoon zo’n simpele losse potti, potti. Onderweg of voor de nacht werkt dit prima, maar wanneer ik in de camper sta te koken en ineens moet iedereen naar de wc is het echt niet handig. Dus weer iets geleerd, voorlopig staan wij op campings ;-)! Maar voor diegene die goed uitgerust zijn om wild te kunnen kamperen met de camper is het echt een mooie plek! Je hebt er overigens ook geen wekker nodig, wij werden om 5 uur gewekt door een haan die in één van de tuinen woont van de huizen waar de camperplek achter ligt. Het dorpje zelf is uitgestorven, ik vond het juist wel wat hebben, in de avond maakten we een wandeling door het dorpje waar we dan ook echt de enige tourist waren. Wel stonden we in de ochtend bij een gesloten boulangerie, de rolgordijnen gingen niet meer open, ook de supermarkt zag er toch wel erg verlaten uit.

De volgende dag laten we de snelweg achter ons. En beginnen we aan de uitgestippelde route. Het regenachtige Nederland hebben we ook ver achter ons gelaten, heerlijk dat we de korte broeken aan kunnen en het echte Franse leven induiken. Niet veel later na ons vertrek rijden we een dorpje binnen met iets meer leven, Vonnas! Een echt frans pleintje, een boulangerie met overheerlijke broodjes! Onze vakantie is echt begonnen!

We hebben nog best wat kilometers af te leggen, maar binnendoor is het werkelijk prachtig! Mooie dorpjes, uitgestrekte glooiende landerijen, de beleving is zoveel anders dan wanneer je over de snelweg afstoomt op je eindbestemming. Geen vieze benzinestations waar we een tussenstop doen, maar over een brug heen rijden een mooie plek zien, afslaan en kijken of we bij de rivier kunnen komen. En daar onze lunch opeten! Deze plek is bij Loyettes. Wel passen we de binnen doorroute op een gegeven moment wat aan, nog steeds geen snelweg, maar iets grotere B-wegen, die iets meer opschieten, wijzelf vinden het prachtig, maar met de kinderen is het ook wel fijn om toch een beetje kilometers te kunnen maken.

Toch is het na zo’n zes uur in de auto te hebben gezeten echt wel genoeg geweest voor de kinderen. Wij staan er iedere keer weer versteld van hoe goed ze het doen onderweg.

We hadden een camping als eindbestemming in de ochtend gebeld en er was plek. Maar zo’n 20 minuten voor die camping komen we langs een rivier met heel veel campings erlangs. We besluiten om bij eentje te gaan kijken en zijn enthousiast! Het is een camping bij een wijnfabriek, rustig en aan de rivier. Iedereen was klaar met reizen, dus we hebben ons boeltje lekker opgezet! Deze camping was vlakbij Vercheny, de naam van de camping weet ik niet meer, maar aan deze rivier zitten veel campings!

De volgende dag is de laatste etappe, ik durf te zeggen dat dit de mooiste route is die ik ooit heb gereden! Van ’s ochtends 10 uur tot ’s avonds 6 uur was het een bijzondere rit door bergachtig gebied!

Ook nu hebben we een bijzondere tussenstop. Langs een prachtig blauw riviertje zien we een parkeerplaats, direct slaan we af. De kinderen trekken hun zwemkleding aan, ik smeer stokbroodjes en we laden ons op voor het laatste stukje tot onze eindbestemming! Dit plekje is bij Le Buëch.

We komen langs plekken waar over een aantal dagen de tour de France doorheen zal komen.
En dan hoor ik aan mijn kant van de auto ineens een raar geluid, gelukkig rijden we net langzaam in een dorpje en kunnen we linksaf een zijstraat inslaan. We komen op een klein rustig pleintje uit. Jawel hoor, het ventiel van de band is lek. Wat ben ik dan blij met de handigheid van Joris! Binnen een kwartier zat het reservewiel onder de auto en konden we verder! Ik besefte me wel even heel goed dat we echt een geluk hebben gehad dat dit niet gebeurde op een overvolle snelweg of in een tunnel.

Na drie dagen “on the road”, is het ook echt wel even goed! We zijn blij dat we op camping du Brec vlakbij Entrevaux zijn aangekomen! Over de camping en de omgeving maak ik een volgende blog!