BONUSFAMILIE CAMPER REIZEN

Entrevaux | parel in de Provence Alpes Côte d’ Azur

17 september 2019

We vallen letterlijk met de deur in huis, Joris glijdt uit op het iets wat gladde trapje van het middeleeuwse pand, waarin het kleine brocante winkeltje is gevestigd. Wij zijn binnen, en niet geheel onopgemerkt. Gelukkig geen lichamelijk letsel voor Joris. Ik kijk rond, de geschiedenis is in alles te voelen hier, niet alleen door het pand, maar ook in de leuke antieke spulletjes. De eigenaresse is allervriendelijkst, we raken aan de praat. Ze vertelt over haar hobby om van oude materialen weer iets nieuws te maken, ze laat een prachtige tas zien die ze van een 18e eeuwse onderjurk heeft gemaakt. Het is leuk om naar haar gepassioneerde verhalen te luisteren. Ik raak er een beetje door geïnspireerd om hier ook weer eens meer mee te gaan doen. Toen de meiden klein waren, maakte ik nog wel eens kleding voor ze van oude shirts of blouses van mijzelf. Niet dat ze dat nu nog zouden willen, maar tassen, slingers andere leuke dingen van oude kleding maken, ik hou er van! We kletsen een tijdje, daarna laat ze ons struinen door de door haar zelf gevonden schatten. Er is een stenen trap die ons leidt naar een soort kelder met nog meer oude spullen, ik zou alles zo willen meenemen. De eigenaresse heeft duidelijk oog voor mooie spulletjes met een verhaal. Wanneer we weer naar boven lopen zie ik een borduurwerk hangen, zo’n eentje uit de jaren ’70 met zwarte achtergrond en blauwe vogeltjes erop. Het is liefde op het eerste gezicht, hij zou geweldig passen bij ons nieuwe vloerkleed in ’70 look, die ik vlak voor onze vakantie kocht. Toch loop ik eerst nog twijfelend het winkeltje uit. Om vervolgens Joris tot stilstand te roepen dat ik toch het borduurwerkje wil!
Wanneer ik het winkeltje weer binnenloop, lacht de eigenaresse vriendelijk naar me. Ze vertelt dat dit borduurwerkje het “overleefd” heeft, ze heeft namelijk van heel veel van dit soort borduurwerken een stoel bekleed. Nu hangt dit kleine kunstwerkje met voor mij de herinnering aan het schattige brocante winkeltje in Entrevaux, met de lieve eigenaresse, bij ons aan de muur!

Entrevaux, het ligt op wandelafstand van camping Du Brec waar we 5 dagen staan met onze camper. De eerste keer wandelen we er heen in de avond, het is een prachtige wandeling op een grindpad, met de rivier beneden ons stromend en uitzicht op de bergen. Midden op de dag is het met 30+ graden erg warm om er in de brandende zon te wandelen. In de avond is het met de ondergaande zon op de terugweg werkelijk prachtig! Die avond nam ik mijn camera mee, niet wetende dat de batterij bijna leeg is, aargh!! Want als we het stadje inlopen had ik hier uren kunnen fotograferen! Steegjes, hoge middeleeuwse zuidelijke huizen in verschillende kleuren, werkelijk een prachtig vakantieplaatje! Nu besluit ik maar zoveel mogelijk alles in me op te nemen en af en toe mijn telefoon erbij te pakken. De kinderen genieten net zoveel! Geheime steegjes, wat is er om het volgende hoekje? Ineens zie ik ze allemaal op hun knieën zitten bij een oude deur. Dan valt me op waar ze naar kijken, het is een mega schattig tafereeltje, van een babykatje die zijn kopje door een kier van een oude deur naar buiten steekt, nieuwsgierig naar wie er langs zijn plekje voorbijlopen. Nu was ik het niet, maar mijn bijna 14 jarige dochter die met haar telefoon de foto schoot! Ik vind het een ansichtkaart waardige foto! Ik genoot overigens enorm van diezelfde dochter die helemaal op ging in het schieten van mooie plaatjes in dit dorp en op de terugweg, zo grappig om jezelf terug te zien in je kinderen!

Joris had op internet gevonden dat er een klein museum zou moeten zijn, met oude brommers, motoren en fietsen. Na wat dwalen door de steegjes vinden we het museum, die avond is het gesloten, maar de openingstijden hangen naast de deur. We besluiten er nog een keer naartoe terug te gaan. En dat hebben we gedaan! Niet met alle kinderen, maar alleen met de jongste van Joris, hij deelt duidelijk de liefde voor oude motoren met zijn vader! We hadden ook nog een band met een lek ventiel die gemaakt moest worden en boodschappen nodig. Dus combineerden we dit met elkaar. De garage hebben we gevonden, vlak voor Entrevaux een bergweggetje omhoog. De monteur was erg vriendelijkst en maakte het ventiel ter plekke. Daarna gingen we Entrevaux nog een keertje in, we bezochten het museum, wat werkelijk fantastisch was! Je moet het meer zien als een uit de hand gelopen privé verzameling van iemand, maar echt leuk om even door de twee verdiepingen heen te struinen. Waar ik nog het meest van genoot waren vader en zoon die dit samen helemaal fantastisch vonden! Ik had nu wel een opgeladen batterij, dus met die foto’s is het alsnog goed gekomen. Daarna bezochten we dat leuke brocante winkeltje en reden we weer terug naar de camping, waar 4 waterratten zich prima hadden vermaakt in het meertje bij de camping.

De camping had voor ons de juiste sfeer! Het meertje is een privé meertje bij de camping, waar de kinderen gratis kunnen spelen met kano’s en surfplanken die daar op het strandje liggen. Er is een steigertje waar ze vanaf kunnen springen. Achter dat meertje ligt de rivier, prachtig en indrukwekkend om daar te staan. Echt zo’n plek waar je je even heel klein voelt en stil wordt als je tot je door laat dringen waar je eigenlijk staat.
Het is een kleine camping, zonder animatie, er is een gezellige barbecueplek op de camping. En een tafeltennistafel, de batjes en balletjes mag je gratis bij de receptie afhalen. Toen we aankwamen was er een mini-marktje met plaatselijke spulletjes en etenswaren en zaterdagavond trad er een gezellig bandje op. Er zijn zeker meer Nederlanders op deze camping te vinden, maar de sfeer is gemoedelijk en verschillend publiek, er zijn gezinnen, maar ook motorrijders, fietsers en wandelaars.